Wednesday 10 October 2012

Pantun (Bahagian 1)

Assalammulaikum! Jom baca pantun-pantun saya dapat dari rakan saya. Hoho.

1)
Pohon Jelatang
Ditepi laut.
Gugur daun di makan ikan

Kalau datang ajal dan maut
Kemana diri dilarikan?

2)
Sudah ditutuh
Lagi diterbang
Ambil Sekerat Sampiran Kain.

Tempat jatuh lagi dikenang
Apa lagi teman bermain.

3)
Laksamana raja di laut
Bersemayam di bukit batu
Diwaktu siang aku teringat
Diwaktu malam aku merindu

4)
Kalau bilah tubuh
Ada harapan akan sembuh.

Kalau lidah melukai hati
Kemana ubat akan dicari?

5)
Kucing kurus mandi di papan.
Mandi di papan si kayu jati

Badan kurus bukan tak makan
Kerna memikirkan si jantung hati.

6)
Tanam pinang rapat-rapat
Supaya senang puyuh berlari.

Ku pinang tak dapat-dapat
Ku pujuk ku bawa lari.

7)
Ku sangka kapal di tengah laut
Rupanya karang ditimpa panas.

Ku sangka kekal embun di rumput.
Rupa hapus ditimpa panas

8)
Buah Melaka timbul tenggelam
Anak celaka merayau malam.

9)
Piring rentak nasi tak dingin
Rama-rama terbang ke kain.

Adik tak nak abang tak ingin
Sama-samalah cari lain.

10)
Anak udang ditangguk tadi
Hendak dipindang tiada kunyit.

Niat hati hendak pergi pulang.
Tapi belum dapat duit.

Sumber dari rakan saya. Ini gambarnya. Beliau berasal dari Indonesia. Tinggal di Malaysia sebagai penduduk tetap. Pantun beliau seperti pernah baca dan dengar, kan? Saya tidak kisah, sebab saya suka dengar orang berpantun dan saya ingin mencatat atau merekod pantun. Sekian, terima kasih.
Assalammulaikum!




No comments:

Post a Comment