Saturday 7 July 2012

Masik Dan Musik-Sebuah Certot?


"Musik di mana kau mahu pergi?" 


Musik menoleh. Tiada sebarang kata, hanya perhatikan riak wajah Masik.


"Saya mahu pergi beli Kad Tambah Nilai Celcom, bukan saya sudah bagi tahu tadi."


Berkerut dahi Masik mendengar. Sudah Masik belikan Kad Tambah Nila untuk Musik.


'Kenapa mahu beli lagi?' monolog Masik.


"Sewaktu abang beli barangan di kedia runcit sudah abang belikan Kad Tambah Nilai untuk kau, kenapa mahu beli lagi?" soal Masik.


Musik mengukir senyuman. Sangkaan tepat. Pertanyaan itu akan keluar dari mulut Masik. Mungkin dia kerisauan adiknya selalu keluar siang hari tanpa arah tunjuk di kampung abangnya


"Adakah abang lupa? Hari ini hari jadi saya, saya mahu dapat saguhati, perlu ke pusat Celcom berdekatan, untuk dapatkan satu kotak pensel warna dan sebuah kipas dinding,"


Masik senyum. Terserlah gigi putih tersusun. Mengosok belakang kepala. Rasa bersalah dalam sukmanya, kerana tidak mengingati hari jadi adik kandung!


"Oh, maaflah, tidak sangka masa berlalu sungguh pantas. Jika, begitu, tolong belikan abang, pelindung Ipad dan kotak fail. Kamu singgah di parkson kan?"


"Ya, sungguh ada sahaja abang ini. InsyAllah, jika saya ingat. Orang rumah abang tidak mahu kirim barang?"


Kening Masik terangkat. Sangkaannya tepat. Musik mahu berjumpa adik ipar Masik. Kakak kepada isteri Masik.


"Abang sudah agak, kamu mahu ganggu adik ipar abang ya?"


"Eh, tidak. Cuma mengusik. Menggangu konotasi begitu negatif sekali. Nanti isteri abang marah. Perlu saya belikan tudung ekin untuk pujuk isteri abang.”


Mereka berdua ketawa kecil. Seperti budak-budak nakal menyamar menjadi hantu mengacau makcik dan kakak yang selalu menggunakan jalan gelap sewaktu pulang dari masjid. Lalu ketawa dengan nada kenakalan.


Musik bertolak ke pekan menaiki kereta Mercedes CLR. Walaupun Musik kaya-raya, dirinya tidak pernah lupakan abangnya di kampung. Selalu beri  wang setiap enam bulan, dua kali setahun. Jika balik ke kampung melawat abangnya, akan belikan kek dari Secret Recipe untuk anak buah yang tidak berpeluang untuk merasa di kampung apatah lagi untuk membelinya.


Dengan kekayaan yang luar biasa, Musik meminati gadis kampung. Musik sungguh terpikat dengan adik ipar abangnya. Masih begitu, walaupun sudah berkenalan dengan gadis-gadis asing di luar negara, sungguh mengusik sukmanya. 'Siapa bila gadis melayu tak menawan' terngiang-ngiang lagu gadis melayu nyayian Jamal Abdillah.


Masik duduk di kerusi. Kerusi seperti majlis-majlis perkahwinan. Kerusi yang dibaluti kusyen. Selesa dengan menunggu dan berharap adiknya kahwin dengan adik iparnya. Terbayang-bayang dalam kepala.


"Fuhh, bagaimana majlis perkahwinan itu nanti...."


Isteri Masik mendengar perkataan, 'Perkahwinan'


"Perkahwinan siapa abang!!" jerkah isteri Masik.


Masik tersentak, lalu tersenyum tersengih-sengih.

Karya adala latihan kursus penulisan (KJ METHOD). :D

No comments:

Post a Comment