Saturday 21 July 2012

Layar Nafsu-Cerpen Pendek

Haikal termangu-mangu memikirkan nafsunya yang kuat. Menghentak kepala bagi mengetuk pintu neraka. Hampir-hampir terkuak pintu itu, tetapi syukur pintu itu sudah dikunci, dengan cara yang halal. Sungguh bernasib baik.

Ombak tinggi di lautan bukan calang-calang dikemudi oleh seorang ketua. Sedangkan pembantunya pula tidur nyenyak, walaupun keadaan kapal hampir terbalik dipukul papan-papan ombak dan tumbuk-tumbukan angin. Tidak pula mengerakan kapal ke hadapan. Haikal pula binggung, adakah dirinya perlu berserah dengan keadaan sungguh kelam-kabut ini?

Kapal digoncang dengan angin ribut dan aliran ombak yang tidak berhenti. Ombak mengigit badan kapal dengan rakus. Angin pula mencabul badan dalam kapal lalu mencuri sebahagian bahan makanan dan ubat-ubatan untuk Haikal dan anak kapal lain berlayar selama berbulan-bulan. Pembantunya pula tetap tidur. Masih dalam lamunan mimpi dibungkus aliran materialistik.

Mungkin dia sedang bermimpi sekarang menuruni dari gunung salji yang tinggi lalu sajli-sajli tebal itu runtuh dengan deras, Papan peluncur pula meluncur permukaan berbatu-batu yang mengegarkan papan peluncur lalu bergolek-golek menuruni curam gunung dan dihempap lalu kesejukan seperti dia sekarang yang memeluk tubuhnya dan kakinya pula dilipat ke atas dengan keadaan baring mengiring.

Haikal termangu-mangu, 'Mungkinkah dia akan selamat dari gelora nafsu? Adakah pembantu yang setia akan membantunya mengelapai kapal pinangan untuk si Merah Rapat?

Sekiranya karam, pasti diri tiba di hadapan pintu neraka lalu mengetuknya dengan menghentak kepala tanda menyesal.

2 comments: