Monday 16 July 2012

Epal Putih Dan Epal Merah-Sebuah Certot?


Epal Putih membasuh pinggang di dapur, Epal merah pula mencuci pakaian di belakang rumah. Terfikir Epal Putih sesuatu lalu dia melangkah pergi ke belakang rumah. Kelihatan Epal Merah sedang asyik mencuci pakaian dan berkata,

"Merah! sini kau. Cepat!" jerit Epal Putih.

Epal Merah tersentak. dia bingkas bangun dan melangkah perlahan-perlahan sambil menunduk kepalanya dan berkata.

"Kenapa kakak, apa saya boleh bantu," Epal Merah menangis teresak-esak memikirkan apakah yang akan berlaku pada dirinya.

"Ambil kain ini, cuci tingkap aku tahu kau bersihkan semua tingkap, nanti aku mahu ambil mak tiri kau di rumah orang tua, sekiranya tidak siap, aku panggil abang Timun Jantan rogol kau," amaran keras dari Epal Putih.

Epal Merah tersentak, tangisannya bertambah. Tiada siapa dia mahu mengadu akan nasib dirinya.

"Jangan begitu Kakak, saya adik tiri Kakak. Ibu saya pun ibu tiri Kakak," tangisannya bertambah.

"Menjawab pula kau, pergi sekarang!"

Epal Merah melangkah pergi, Epal Putih mengambil telefonnya di sakunya. Lalu menelefon seseorang.

"Hello, aku sudah buat apa kau suruh. Kalau boleh buat depan ibunya."

Suara lelaki menjawab,

"Pastikan ibunya tidak boleh buat apa-apa."

"Sudah tentu dia tidak boleh buat apa-apa, dia sudah lumpuh," ketawa kecil Epal Putih, lalu sambungnya lagi,

"Mana duitnya?"

"Aku sudah masuk, lihat akaun kau."

Epal Putih mengukirkan senyuman, rezeki sudah masuk, lalu dia berkata,

"Suka kau melamar adik tiri aku depan ibu aku ya."

Suara lelaki itu ketawa kecil, meraba telinga Bawang Putih.


Teknik Twist and Turn dan Cliffhanger. :D, boleh rujuk di sini

No comments:

Post a Comment