Saturday 7 July 2012

Legenda Merah-Sebuah Cerpen.

Kehidupan ini aku rasakan tidak seadil mungkin. Adakala kita di atas dan di bawah. Apa mendapatkan keadilan itu di atas dan dijunjung dengan kemulian oleh manusia? Aku Riz. Aku rasakan dari lubuk hati, kosong setelah pemergiannya. Ikut logik matematik aku yang tinggalkan dia, tetapi bukan aku tidak tinggalkan dirinya. Dia tinggalkan aku dalam alam metafizik. Aku hanya tinggalkan dirinya di alam fizikal. Dan sememangnya itu bukan tanda aku mengkhianati janji-janji manis cinta di bibirnya.

Sebarang persoalan itu, aku tidak jawab, minda aku kusut. Kini terbaring aku di rumah. Baring mengenangkan cinta dahulu yang manis lagi mekar batang-batang bunga meninggikan di taman-taman indah, mungkin itu syurga.

'Mungkin tidak, syurga, mata tidak pernah melihat, apatah lagi jasad dan roh ini.' soalku sendiri.

Jika bersendirian begini boleh jadi gila. Atau boleh kena penyakit anjing gila. Biarlah anjing gilakan pada Tuan asal dapat meniduri bersama denganTuan di bilik berhawa dingin. Begitu aku, hamba-hamba atau boneka pada seorang wanita yang pernah aku cintai. Sungguh. Terasa ngilu aku fikirkan semula, kenangan penyakit anjing gila yang diracuni aku untuk menjadi boneka pemuas nafsu dalam kesempitan kasih sayang dirinya.

Angin meniup langsir di kamar aku, membuka daun jendela.

'Angin itu. Suara angin itu pernah aku dengar...."

      Aku berkasih sayang dengan seorang wanita di sekolah. Bukan bercinta dengan pelajar wanita. Itu cerita klise. Tetapi, dengan guru. Walaupun aku dihimpit wanita yang muda dan masih bergetah. Aku lebih matang dari usia aku, kerana itu aku digelar oleh rakan aku. Legenda Merah.

Sudah ramai aku meniduri pelajar wanita. Tetapi bukan pelajar di tempat aku. Selera aku mula berubah, bila aku berkenalan dengan seorang guru wanita yang aku tidak sangka menjadi milik aku sesuatu hari nanti. Namanya Maisarah seindah bahasa tubuhnya yang mahukan sesuatu yang 'Eksklusif' mungkin dirinya mahu coklat yang mahal tapi murah di dapati di Pulau Langkawi. Pada hari itu, kami makin akrab. Sehingga mewujudkan satu hipotesis di mata pelajar lain. Maisarah memang mengajar sains, tetapi dalam kelas aku Maisarah mengajar aku subjek yang memang ada kena-mengena darah daging bangsa aku. Bahasa Melayu.

Sesuai dengan gelaran aku Legenda Merah. Darah-darah wanita perawan aku merasai dahulu sebelum bakal suami mereka. Gigolo? Tidak Gigolo itu hanya hamba, Gigolo tiada seni memikatkan hati wanita. Maisarah menerima aku sebagai adik angkatnya kerana seni.

'Sayang akak?' katanya.

"Sudah tentu. Sayang kakak lebih dalam hidup, walaupun ibu dan bapa lagi tinggi." ucap aku dengan kesenian memikat.

Maisarah mengukir senyuman. Lalu menekap mulut.

"Terima kakak jadi kakak angkat adik?"

Aku sangka umpan sudah kena. Mula aku bermimpi malam pertama.

"Sudah tentu."

Jadi hubungan kami makin sampai pintu langit, hanya sekali langkah lemas ketiadaan udara. Sudah aku sampai kemuncak itu, lalu jatuh dengan kesakitan yang parah dan menderita beberapa bulan atau mingkin bertahun! Dalam pengertian makna, aku ditinggalkan dalam keseorangan. Maisarah bukan gadis yang perawan. Mungkin pernah bersentuhan dengan tunangnya. Fitnah aku. Aku pencinta wanita, ini kali kedua cinta aku bertepuk sebelah tangan.

Di jasad utara,
Dia mengendung jasad perut.
Aku mula melupakan peristiwa lama.
Cinta. Makna keracunan anjing gila.
Untuk mencintai tidak perawan?


Kini aku duduk bersendirian, seperti anjing gila menunggu mati.

Tamat, Penulisan Interteks. 

No comments:

Post a Comment