Sumber : http://rausyanfikir.com ( Hanya sebuah perkongsian sumber, ingin tahu lebih lanjut layari blog beliau.)
Setelah lama aku bersuhbah dengan anak-anak murid beliau, sedikit-demi sedikit banyak sekali aku pelajari yang tiada tertera dalam karya-karya Al-Attas. Antara kemulian mahaguru ini yang melayakkan beliau bergelar mujaddid abad ini ialah kerana beliau bukan sahaja telah memperjelaskan segala perkara yang kabur berhubung mawdu' asas pandangan alam Islam ('aqidah) malah sepanjang hidup beliau sendiri telah meng'amalkan segala yang ditulis dan diucapkan. Dan antara ciri-ciri kewalian itu ialah istiqamah. Tiada dapat dinafikan tatkala orang lain ditaburi pangkat dan harta, pengaruh dan nama, Al-Attas tetap Al-Attas. Keutuhan ilmu dan 'amal tiada tolok bandingnya menjadi qudwah hasanah kepada generasi selepasnya.
Setelah lama aku bersuhbah dengan anak-anak murid beliau, sedikit-demi sedikit banyak sekali aku pelajari yang tiada tertera dalam karya-karya Al-Attas. Antara kemulian mahaguru ini yang melayakkan beliau bergelar mujaddid abad ini ialah kerana beliau bukan sahaja telah memperjelaskan segala perkara yang kabur berhubung mawdu' asas pandangan alam Islam ('aqidah) malah sepanjang hidup beliau sendiri telah meng'amalkan segala yang ditulis dan diucapkan. Dan antara ciri-ciri kewalian itu ialah istiqamah. Tiada dapat dinafikan tatkala orang lain ditaburi pangkat dan harta, pengaruh dan nama, Al-Attas tetap Al-Attas. Keutuhan ilmu dan 'amal tiada tolok bandingnya menjadi qudwah hasanah kepada generasi selepasnya.
Suka disini aku ingin mempertahankan mahaguru nan
hebat ini daripada cemuhan dan fitnah kekeliruan yang dihamburkan kepada
khalayak antaranya sering berbunyi Al-Attas hanya pandai menulis dalam Bahasa
Inggeris, yang akhirnya menjadikan ideanya elit dan tidak me"rakyat"
maka beliau tidak layak, sumbing untuk diangkat menjadi mujaddid dan lain-lain.
Untuk insan-insan seperti ini aku boleh maafkan
jikalau mereka bertanya dengan husn dhann tetapi kalau acap kali masih
melaungkan kritikan picisan yang tidak dibantu dengan kesabaran penelitian,
harus saja ditempelak secara 'ilmiyyah agar lebih berhati-hati menilai sebelum
mengukur baju di badan sendiri.
Balik kepada isu yang dibangkitkan. Apa hal Al-Attas
menulis dalam Bahasa Inggeris lebih banyak daripada Bahasa Melayu? Apakah
Al-Attas bodoh benar dalam memahami kepentingan Bahasa Melayu? Tidak logik
langsung buat Al-Attas yang mengemukakan teori Bahasa Melayu sebagai Bahasa
Islami, yang mengkaji karya nan agung Bahasa Melayu ciptaan Fansuri dan Raniri
boleh menyepi saja terhadap Bahasa Melayu?
Aku malas menjawab secara panjang lebar sebab Al-Attas
sendiri telah menjawabnya secara terang dan ringkas dalam prakata Risalah Untuk
Kaum Muslimin muka surat (x). Keseluruhan muka surat itu kalau dibaca dengan
TELITI dan penuh SABAR lagi HUSN DHANN maka tiada akan mereka itu bercakap
sumbing terhadap Al-Attas dalam hal ini.
Walaubagaimanapun aku ingin mensyarahkan lagi untuk
memuaskan hati dan aqli semua pihak yang masih kabur dan lebih teruk MALAS
untuk berfikir lagi bertanya secara tepat lagi bersabar akan dalam memahami
SIAPA ITU AL-ATTAS.
Bagi yang ikhlas dan yang sudah melakukan kerja rumah
dengna baik, bukan sekadar membaca malah mujahadah bertemu dan berbincang
dengan anak-anak muridnya, akan tersingkap jawapan-jawapan murni akan hakikat
polemik yang ditimbulkan tidak sudah ini.
Kalian harus tahu cara-gaya dan isi kandungan Al-Attas
menulis dalam Bahasa Inggeris itu tampak SAMA tetapi TIDAK SERUPA jua dalam
Bahasa Melayu. Biarpun Risalah Untuk Kaum Muslimin itu "ibu" kepada
Islam & Secularism, ada banyak jua perkara yang tiada sama diungkap dalam
kedua-duanya.
Melalui pembacaan diriku ini berserta perbincangan
rapi dengan anak-anak muridnya, Risalah ditulis memang berhajat untuk ditujukan
khusus kepada kaum Muslimin yang susur galur akliahnya tertayang pandangan
alam-nya yang terbentuk melalui sibghah Bahasa Melayu yang menjalar ke
peringkat budaya dan sejarah mereka jua.
Berbanding pula dengan Islam & Secularism yang
ditulis dalam Bahasa Inggeris dan ditujukan KHAS kepada ANAK MUDA lebih
bersifat 'alami (universal) lagi padat sifatnya.
Pada hemat aku, Al-Attas lebih banyak menulis dalam
Bahasa Inggeris perihal mawdu' yang susur galurnya memang berasal usul daripada
Ketamadunan Barat itu sendiri. Aku terkesan dengan ini melalui penaakulan aku
terhadap penggunaan beberapa frasa dan perkataan yang tiada mampu terungkap
dalam Bahasa Melayu itu sendiri seperti "Parmenidian" yang termuncul
dalam bab pertama Islam & Secularism. Aku berasa Al-Attas memang sengaja
menulis begitu dalam Bahasa Inggeris dan ditujukan kepada ANAK MUDA YANG LAYAK
dan SUDAH BERSEDIA memahami RANAH PEMIKIRAN BARAT ITU MELALUI PINTU MASUK
LOHONG AKLIAHNYA SENDIRI ya'ni daripada ranah sejarah budaya-bahasa-nya
sendiri, melalui latar bahasa Ketamadunan Barat yang paling berpengaruh dan
'atiq (matured) sifatnya dalam bicara hal tersebut: Bahasa Inggeris.
Islam & Secularism ditulis dengan PADAT agar
MASALAH dan PENYELESAIAN AWAL yang ditujukan dalamnya lebih MUDAH DIHADAM OLEH
ANAK MUDA yang sudah memenuhi persedian awal tersebut. Ianya lebih MUDAH
diungkapkan dalam Bahasa Inggeris dalam mana hendak dikupas semula permasalahan
Ketamadunan Barat itu sendiri. Cuba kalian fikirkan, satu contoh dalam Islam
& Secularism, apakah cara-gaya untuk dijelaskan konsep
"Parmenidian" itu secara TEPAT dalam Bahasa Melayu?
Islam & Secularism ditulis dalam Bahasa Inggeris
bukan ditujukan hanya kepada da'ie kaum Muslimin yang mencari Pencerahan
daripada Tradisi Keilmuan Islam malah juga ditujukan kepada golongan sekular
Muslimin yang semakin bercambah di merata dunia Islam pada awal 70-an hingga
kini agar mereka sedar bahawa apa yang mereka percaya dan agungkan itu adalah
tidak senada dengan Pandangan Alam Islam. Aku teringat perihal ini bila
anak-anak murid Al-Attas menceritakan kepada aku bagaimana Al-Attas sengaja
menjemput Prof. Aziz Al-Azmeh ke ISTAC dalam satu persidangan untuk menunjuk
dan mengajar kepada anak-anak murid beliau akan seorang Arab-Muslim Sekular
yang mana adab terhadap bahasanya sendiri itu sudah puput dimamah wabak
sekularisasi. Golongan ilmuan Muslim yang sekular sebegini hanya akan memandang
"regunya" bilamana bahasa yang diungkapkan itu bertepatan degan acuan
yang menjadi teras penilaiannya. Ini jua boleh kau fahami jikalau direnungi
kisah mengapa Ibn Sina yang berbangsa Parsi itu menulis dengan banyak sekali
dalam lingua franca Islami: Arab, walaupun beliau sering dicemuh kerana Bahasa
Arabnya itu bersifat kurang kemas. Harus kau ingat bahawa Bangsa Parsi itu
bangsa yang berjiwa besar, tiada takut akan bangsa-bangsa lain tetapi kerana
Islam mereka tetap tunduk kepada Bahasa Al-Qur'an jua.
Lain pula Risalah yang ditulis dengan penuh intim,
bersifat 'imlak yang sudah tentu jua didaktik kepada anak bangsanya sendiri.
Malah daripada situ jua Al-Attas sudah mula merencanakan idea-idea besar
berhubung asas-asas penting negara-bangsa Malaysia ini seperti konsep Perpaduan
Nasional, Dasar Kebudayaan Kebangsaan yang menjadi teras kepada dasar-dasar
negara ini dahulunya. Apakah bukti-bukti ini tidak cukup untuk meleburkan terus
dakwaan-dakwaan tidak cermat oleh kalian kepada beliau yang kononnya tidak
mencintai dan menghargai Bahasa Melayu?
Apa yang aku hujahkan ini mungkin hanyalah sekelumit
daripada jawapan-jawapan lain yang lebih 'arif dijawab oleh anak-anak murid
beliau sendiri yang lebih intim dan telah lama suhbah secara istiqamah tatkala
masa senang dan susah memperjuangkan yang haqq dan menentang yang batil.
Aku tidak hairan langsung dengan dakwaan kalian yang
mengangkat pemikir-pemikir palsu yang ilmu fard 'ayn-nya baru setahun jagung
nan keliru-selirat untuk bercakap dan bicara sesuatu yang hakikat dan ma'rifat
dalam Bahasa Melayu yang Ibundanya itu. Ini kerana insan-insan beginilah
seperti pepatah Melayu yang berbunyi "seperti tikus membaiki labu"
dimana mereka merobek-robek Bahasa Melayu menjadi bahasa penyebaran dakyah
wabak sekularisasi yang pada hakikatnya merupakan musuh kepada Bahasa Melayu
itu sendiri.
Nasihat aku mudah: ikhlaskan diri dan kenali siapa
ahl-ma'rifat melalui pintu zahir dan batin yang betul. Jangan diperbesarkan
perkara yang kecil sehingga mengecilkan perkara yang besar nan pasti kau tiada
mampu menghargai dan meletakkan Al-Attas pada tempat yang sewajarnya dan tempat
yang sewajarnya itu hanya akan tersingkap buat insan-insan yang sudah bersedia
lagi ikhlas dalam hendak memahami obor tajdid yang dibawa Al-Attas dan ulama'
terdahulu, masani yang berpaksikan Al-Qur'an dan Sunnah Baginda Rasulullah
s.a.w berserta tafsiran para awliya' dan mujaddidun yang telah lama
meninggalkan amanah dan hikmah kepada bangsa yang bernama Melayu ini.
Wallahua'lam.
22 Oktober 2011.
1.20 pagi.
WAF
No comments:
Post a Comment