Thursday 26 April 2012

Aku Dan Empat Orang Isteri

Penat aku. Bukan penat melayan empat isteri aku. Penat kerja seharian. Tadi di pejabat aku, ramai jeling-jeling aku. Entah, apa yang mereka fikirkan. Merenung aku seperti jejaka idaman malaya dan lebih tepat lagi seperti Aaron Aziz. Tidak sebenarnya, wajah aku lebih tepat seperti Fahrin Ahmad tapi aku tidak kisah. Janji aku gembira apa yang aku dapat hari ini.

Dua bulan lepas aku baru sahaja menikah kali keempat.Terbaik. Siapa tidak seronok hingga "beroronok" istilah orang sekarang. Mungkin mereka semua fikir aku ini gatal. Ya lah, tiga isteri aku belum dapat anak. Jadi isteri-isteri aku itu izinkan aku kawin lagi. Sebentar, nama aku Rafael. Bekerja sebagai wartawan di salah sebuah syarikat akhbar di malaysia.

Isteri pertama, dari latar belakang pendidikan agama. Nama Maisarah. memang "Mai:" lah jiwa raganya pada aku. Keluarga isteri aku biasa-biasa. Baik. Galak aku kahwin lagi satu adalah. Tapi sebab apa?. Sebab isteri pertama aku mandul. Tapi aku tetap sayang padanya. Memang cinta pertama dan terakhir aku. (Kata-kata lelaki terhormat).

Isteri kedua aku pula namanya Syarifah. Cantik dan Sopan. Sama juga pendidikan dengan isteri aku. Isteri pertama aku dan Syarifah ini adalah satu kelas di kampus dahulu. Melihat dirinya tidak dapat melahirkan zuriat untuk aku, dia izinkan aku kahwin lagi. Tetapi malangnya Syarifah juga mandul. Aku tidak mahu berkata bagaimana. Tapi dalam hati aku memang seronok kerana kawan sekelas aku Maisarah dan Syarifah menjadi milik aku. Memang terbaik!

Isteri ketiga pula. Kawan si Syarifah. Namanya Anis. Memang manis orangnya dan lemah lembut. Kawan syarifah masa buat ijazah pertama. Maisarah dan Syarifah izinkan aku kahwin lagi satu mereka memilih Anis sebagai isteri ketiga aku. Tapi malangnya Anis juga mandul. Aku pada mulanya pening juga. Malaysia belum ada loji nuklear lagi, tapi kes kemandulan ada pada ketiga-tiga isteri aku. Kalau ada loji nuklear di Malaysia lagi teruk kerana pengurusannya pasti teruk. Kenapa aku kata begitu? sebab jalan berlubang pun kerajaan tidak dapat selesaikan ini pula loji nuklear. Maafkan aku, lebih kepada politik pula tulisan aku ini.

Selepas mereka ketiga isteri aku sudah disahkan mandul oleh pihak hospital. Mereka izinkan aku kahwin  kali keempat. Memang cukup kuota ini. Isteri keempat aku namanya Amalina. Terbaik. Amalina seorang gadis yang warak. Sentiasa dengan kain purdahnya. Pada malam pertama, aku lihat wajahnya. Terbaik sekali lagi. bibirnya sama dengan bibir Angelina Jolie, mukanya seperti Sofia Jane, matanya seperti Jessica Alba. Pelik juga ya, bagaimana isteri aku boleh terima Amalina ini. Tidak cemburukah mereka. Amalina adalah rakan baik pada ketiga-tiga isteri aku ini. Tapi malangnya juga isteri keempat aku pun mandul.

Mereka berempat susah hati. Kenapa?. Setiap isteri-isteri aku ada miliki tulis diari. Aku setiap kali ada peluang, pasti aku akan baca setiap diari dari isteri-isteri aku. Isteri pertama Maisarah, dia sungguh risau takut dirinya jadi mangsa cerai, kerana dia isteri pertama. Dia semahunya jaga hati aku. Dia tidak sanggup berpisah dengan aku. Dia amat cintai aku.

Isteri kedua pula, Syarifah. Dia juga begitu. Takut diceraikan oleh aku. Dia amat sayang pada aku. Dia kata dari mula dia melihat aku, sudah jatuh cinta pada aku. Apabila aku kahwin dengan Maisarah. Dia amat kecewa. Hati sangat pedih. Apabila diberi peluang berkahwin dengan aku. Dia bersyukur kerana Allah makbulkan doa SETIAP HARI. Aku senyum kambing bersendirian ketika itu. Hebat juga kehenseman aku ini. Sehingga hari-hari Syarifah doa mahu mengahwini aku. Biasa lah jejaka malaya lagi beriman. Beriman lah sangat sambil angkat tangan muka mendongak keatas.

Diar isteri aku ketiga pula juga begitu. Takut dicerai oleh aku. Dia kata apabila aku sudah menikahi Maisarah dan Syarifah. Dia teruja. Katanya ada peluang untuk memikat aku. Dia kata lagi dia mahu kahwin dengan aku sebab dia cintakan aku. Aku pelik apa lah istimewa sangat aku ini. Aku baca diarinya. Dia kata aku miliki sifat-sifat lelaki idamannya. Lelaki menjaga solat, baik pada ibubapa, bayar zakat, suka menolong adalah antara lelaki idamannya. Itu antara sahaja. Banyak lagi sebenarnya. Cuma tidak elok angkat bangkul sendirikan?.

Diari Amalina pula. Dia mahu lelaki pandai menjaganya. Bijak hal-hal agama . Dia kata lagi semua itu ada dalam diri aku. Memang senyum lebar aku. Dia juga takut dirinya akan diceraikan kerana dia juga mandul. Dia mahu hidup dengan aku selamanya. Dia juga fikir, pasti salah seorang madu-madunya akan diceraikan termasuk dirinya kerana pasti aku mahukan zuriat dan tidak mungkin aku tidak mahu zuriat.

Begini lah kisahnya. Empat isteri aku menjaga aku dengan baik. Mereka berusaha menjadi terbaik dalam hati aku. Jadi adakah salah seorang isteri aku akan jadi mangsa cerai?.

Nantikan sambungannya.




No comments:

Post a Comment