Wednesday 25 April 2012

Mengapa Membaca Dan Menulis?

Aku hari ini berbelanja. Tidak ada apa lagi aku beli selain buku. Buku teknikal penulisan. Aku hairan dalam tahun lepas sahaja. Aku hanya beli baju 2 helai sahaja dan selebihnya aku beli buku. Aku terkejut juga,banyak duit aku laburkan hanya untuk buku. Tapi aku suka dan aku anggap tiada pembaziran di situ. Kenapa?, kerana dalam buku itu ada ilmu.

Bagi aku jika kita mahu memiliki ilmu, aku tidak peduli kalau belanja untuk miliki ilmu. Biar ilmu itu mampu menjawab persoalan aku yang selalu berpusing-pusing dalam akal aku. Dalam sebulan aku mesti beli buku. Hampir kurang dua buah buku, paling banyak dalam sebulan sepuluh buah buku. Aku fikir. Buku aku beli lebih kepada motivasi. Pada awal tahun ini aku banyak beli buku fasal pelaburan forex,bursa saham,emas,perak, dan unit amanah. Sekarang, aku banyak beli buku sastera dan teknik menulis. Ya, aku beli buku berkaitan,  apabila aku ada perancangan

Aku banyak beli buku pelaburan kerana pada mulanya aku mahu melabur, tetapi sebab aku perlu modal pusingan aku perlu bekerja. Aku suka bekerja yang buat duit sekali datang berkali-kali sama seperti konsep pelaburan. Dalam bab penulisan begitu juga.

Aku suka menulis ada sebab, pertama aku suka luahkan idea aku pada khayalak, kedua aku suka buat duit kerana sama konsep pelaburan, ketiga aku mahu beri kebenaran kepada khayalak, dan keempat aku mahu ada pengaruh.

Aku fikir sebab aku menulis di atas tidak salah dalam agama dan perundangan negara. Kebenaran aku mesti berpandukan kepada agama islam. Aku mahu idea dan pendapat aku di baca oleh semua masyarakat. Aku terima pendapat mereka sama ada negatif dan positif. Pengaruh pula aku mahu mereka suka karya aku. Itu sahaja. Fasal keuntungan pula memang semua orang mahu. Tetapi aku bukan meletakan keuntungan di tempat pertama. Aku lebih ke arah sebarkan pendapat aku dan idea aku sahaja.

Itu sahaja. Asssalammulaikum

No comments:

Post a Comment