Tuesday 24 April 2012

Sudut Sunyi

Rumah keluarga aku sedang baiki bumbungnya. Upah orang lain 38 ribu ringgit untuk memperbaikinya. Dari duduk aku di situ aku melihat dunia tidak pasti apa aku mahu cari.

Terfikir juga aku dari persoalan "desakan" itu. Bagaimana remaja dan lepasan universiti hidup? Aku ramai kawan dari kalangan kelompok itu. Mereka juga seperti aku. Mencari sesuatu tidak pasti. fikir aku

"Apa yang tidak pasti?."soal diri yang juga aku tidak pasti soalan aku ajukan pada diri sendiri.

Ramai dari kelangan mereka berkarya. Mencari sudut sunyi yang mereka juga tidak tahu dimana. Dimana?
Ia kekosongan di jiwa. Jiwa yang sepi. Jiwa yang perlukan sesuatu. Ia bukan mahu jadi jutawan miliki harta yang melimpah ruah.

Tetapi sesuatu yang tidak pasti. Apa objek yang tidak pasti itu mahu memenuhi sudut sunyi dan juga tidak pasti di mana sudut sunyi berada. Bagaimana kita mahu hidup jika kita tidak tahu di mana perakhiran hidup ini. Aku mula berfikir. Melihat pandangan hijau di rumah keluarga aku.

Milhat pepohon hidup menghijau di taman aku. Aku tahu apa tujuannya ia hidup. Dimana ia berasal dan dimana ia di kembalikan. Semua pepohon itu hidup aman dan bahagia di sinari mataari dengan saksama. Tapi bumi yang dipijak sahaja yang membawa ia kepada kematian.

Ya, Aku fikir sesuatu. Sudut sunyi yang aku tidak pasti itu. Mungkin aku beri kehidupan saksama oleh tuhan tetapi tanah yang aku pijak ini berlainan dengan orang-orang yang bahagia dan menemui sudut sunyi yang aku maksudkan itu.

Bagaimana aku mahu keluar dari tanah ini?. Tanah tidak sihat dan boleh membawa kematian kepada pepohon sedangkan adil dari pemberi tuhan kepadanya.

Mungkin aku sekarang berada tanah larangan tuhan. Tanah menjauhkan aku dengan-NYA. Tanah membawa aku ingkar,sombong dan akur di permukaan tanah ini. Jadi aku perlu mencsri tanah lain. Berhijrah ke tempat baru.

Aku keluar dari tanah lama aku. Bukan tanah tempat tinggal aku dan rumah keluarga aku. Aku tinggal dunia lama aku. Mencari sudut sunyi yang aku sendiri tidak pasti. Di mana ia berada?

Jika aku mahu mencari tanah bahagia aku perlu ikut orang yang pernah sampai di sana. Bagaimana aku mahu mencari orang pernah sampai di sana. Memang dalam dunia orang lain pernah sampai tanah bahagia itu. Aku perlu aku lakukan aku perlu yakin yang aku berjumpa orang seperti itu.

Aku sesat dalam kebinggungan sudah sekian lama aku fikirkan mencari tanah bahagia. Melihat aku masih terpinga-pinga aku berehat sebentar dari memikirkan hal itu.

Aku dapat pengalaman dalam pencarian itu walaupun aku dalam kebinggungan. Sudah lah. Lihat matahari itu masih bersinar dan pencipta masih memberi saksama. Aku yakin tuhan menolong keluar dari tanah sepi.

No comments:

Post a Comment