Tuesday 24 April 2012

Tenang Sungai Ada Penunggu

Sebuah Cerpen. Tidak ada kaitan antara yang hidup mahu yang meninggal dunia. Ini adalah rekaan semata-mata. Siapa makan cili dia rasa sedapnya.


"Kita mahu keadilan!!"

Itu teriakkan golongan yang mahu keadilan. Aku tidak pasti apa mereka mahukan. Aku Ahmad. Bekerja sebagai pengawai kerajaan di kementerian Perdana Menteri. Aku berbangsa melayu. Adat resamnya penuh aku jaga. Menikmati sebagai bangsa melayu yang sungguh cerdik,berani dan gagah dahulu. Pernah menawan lautan biru terbentang hingga tamadun asing mahu meminta pertolongan dari bangsa aku.

Aku mahu cerita mengenai sejarah. Jika sebelum kedatangan islam. Apa sahaja kata raja perlu dipatuhi. Dengan kepercayaan mereka adalah dewa-dewa dari agama hindu tidak silap aku. Selepas islam kembali menyinar. Perkatan raja diubah kepada sultan. Seorang Amir yang memerintah sesuatu kawasan atau wilayah.

Ungkapan "Raja Adil Raja disembah,Raja Zalim Raja disanggah" mula digunakan selepas kedatangan islam. Ketaatan bangsa melayu pada sultannya masih kukuh dan kuat mengikut ungkapan itu. Sudah lama aku bercerita mengenai sejarah,berbalik kepada orang-orang tidak dapat pembelaan.

Mereka golongan sonsang. Mereka menuntut kesakmaan gender. Bagaimana itu?Aku pun tidak tahu. Hak-hak asasi selalu dilaungkan oleh mereka. Hak asasi bersuara,hak asasi media,hak asasi kanak-kanak dan sebagainya. Mereka mahu sebebasnya. Aku tidak peduli apa mereka minta,sebab mereka berfikir secara  kebinatangan yang mahu lebih-lebih itu. Kenapa dalam fikiran kebinatangan? kerana hanya binatang sahaja tidak boleh berfikir. Bukan aku label mereka binatang.

Di bumi islam ini mereka mahu hak asasi dari pemikiran tamadun agung yang (konon) sangat terserlah budaya ilmu dan kemajuan. Mereka sebenarnya silap,jangan sangka sungai yant tenang tiada buaya.

Kini permintaan mereka semakin melampau. Mereka mahu menuntu hak mereka sahaja sehingga menganggu hak-hak orang islam di sini. Jika tidak dituntut mereka gelar kerajaan zalim.Padahal amerika yang zalim menindas media jika ada media mengutuk bangsa yahudi itu jahat ditudug anti-semetik jadi di mana hak kebebasan media?

Sudah aku memang tidak tahu berkarya. Aku lebih pada emosi aku yang semakin teruk kerana melihat melayu islam tidak dominan dalam negara sendiri.

(Tamat)
(Rekaan)


No comments:

Post a Comment