Thursday 26 April 2012

Nasi Lemak Satu Ringgit Setengah 2

Semalam hari bahagia aku. Menonton perlawanan bola sepak melihat Barcelona tewas ditangan Chelsea memang mengembirakan aku dan penyokong Chelsea. Waktu pagi bersekang mata menonton bola sepak dengan anak-anak muda dan golongan perniaga persendirian berbangsa melayu. Aku mula fikir sesuatu.

"Tidak bekerjakah mereka ini,lebih utama lagi anak-anak muda ini, esok pagi mula waktu persekolahan."

Pada mulanya aku ambil peduli. Tetapi melihat Barcelona sudah kehadapan dengan jaringan dua kosong. Hati aku mula tidak keruan. Melihat pengadil melayangkan kad kuning pada permain chelsea sahaja. Mula hati aku sakit. Tetapi keresahan itu hilang buat seketika dan aku ambil peduli semula selepas aku melihat pekerja warga bangladesh tinggal kawasan taman aku mula berjalan kaki ke tempat kerja.

Fikiran aku mula pusing. Aku lihat dalam warung haji Salleh itu ramai anak melayu dan golongan melayu perniaga persendirian. Aku melihat sebatang jalan pekerja bangladesh mula berjalan kaki ke tempat kerja. Aku mengaru kepala aku yang tidak gatal.Lebih haru lagi, aku dan semua yang menyaksikan bola itu menyokong pasukan kelab negara lain dan bukannya pasukan negara sendiri. Hingga saggup bersekang mata.

Pekerja warga bangladesh aku lihat tidak pula mahu menonton. Aku fikir jika negaranya atau pasukan kelab negaranya beraksi di perlawanan berprestij. Kemungkinan besar pasar besar bandar klang ini tutup satu hari.
Bagi menenangkan jiwa aku. Aku makan makanan kegemaran aku. Nasi Lemak Satu Ringgit Setengah. Si gadis perwatakan cantik kata pak Salleh selalu datang pagi-pagi lagi menyediakan nasi lemaknya di warungnya. Bagus juga aku fikir, hari-hari aku solat subuh. Tidak terlepas selalu seperti sekarang ini.

Aku perhatikan Syifa. Sungguh sopan sahaja gadis ini. Tudungnya yang labuh, tanganya yang lembut, muka yang comel, hidung yang manis, matanya yang cantik, jalannya yang permalu dan kata-katanya yang bermanfaat kepada sesiapa yang mendengarnya. Jadi pendapat aku siapa makan Nasi Lemak Satu Ringgit Setengah ini memang ada faedah sebab orang memasaknya juga begitu berfaedah.

Berbalik cerita aku. Melihat chelsea berjuang semangat mahu kemenangan. Aku dan bangsa aku melihat kemenangan yang bukan dari identiti Malaysia dan lebih khusus dari bangsa aku. Fikir semulal warga bangladesh yang berjuang mencari rezeki di negara orang. Warga di sini seperti aku biarkan sahaja peluang itu pergi.

No comments:

Post a Comment